Utbildningar, Grundläggande

Idrottsmedicinsk tejpning – Grundkurs

Har din idrottare eller patient fått plantar fasciit, benhinneinflammation eller kanske en fotledsstukning? Lär dig tejpningen som tillåter idrottaren att genomföra rehabiliteringen eller idrottsaktiviteten smärtfritt.

I denna praktiska kurs får deltagarna lära sig grunderna i idrottsmedicinsk tejpning. En tejpning som är genomförd på ett korrekt sätt kan förebygga och hämma smärta i ligament, muskulatur eller leder. Tejpteknikerna som undervisas i grundkursen baseras på nuvarande forskning och beprövad erfarenhet och är exempel på tejpningar som används inom elitidrotten.

Justus Bejnö, ATC, som håller denna kurs har efter 6 år av studier och praktik inom idrottsmedicin i USA samt arbete på högsta nivå i National Football League tillsammans med San Diego Chargers nu flyttat hem till Sverige.

Idag jobbar han aktivt som idrottsmedicinskt ansvarig för svenska juniorlandslaget inom amerikansk fotboll samt Stockholm Mean Machines och STU Northside Bulls.

Grundkursen innehåller följande moment

• Grundläggande tejpteori
  • Kontraindikationer och risker
  • Tejpning av:
  • Fotled ATF, TIB-FIB
  • Plantar fasciit
  • Benhinneinflammation
  • Tumme
  • Golf- och tennisarmbåge
  • Grundläggande lindning
  • Praktisk examination (Patientfall)

Denna kurs riktar sig till terapeuter/idrottsledare/personliga tränare med förkunskaper inom anatomi och fysiologi som vill fördjupa sina praktiska kunskaper inom tejpning med inriktning mot idrottare.

Kontakta oss för mer information.

Kommande kurser

Idrottsmedicinsk tejpning – Grundkurs

Inga kommande kurser för denna utbildning just nu!